Kainovo znamení

Podklad pro krátký vstup při pietním shromáždění v plzeňské Staré synagoze (FCB) a Zahradě vzpomínek u příležitosti 83. výročí plzeňských transportů na pozvání plzeňské židovské obce

„Vyznáváme, že Kainovo znamení je na našem čele… Odpusť, že jsme Tě podruhé ukřižovali v jejich těle; odpusť, neboť jsme nevěděli, co jsme činili…“ (papež Jan XXIII., který jako vatikánský nuncius v Cařihradu za války zachránil tisíce židovských uprchlíků)

Nesčetněkrát se v dějinách při pronásledování Židů argumentovalo novozákonními citáty. Např. "Krev jeho na nás a na naše děti!" (Mt 27,25). Což bylo mnohokrát vykládáno jako židovské přiznání viny za „bohovraždu“.

18 let jsem sloužil v Chebu. Tam v roce 1350, po skončení velikonočního kázání o Židech jako bohovrazích, se rozlícený dav rozhodl vybít chebskou židovskou komunitu (cca 1000 osob).

Což se téměř podařilo.

Podobné události a postoje nás křesťanů pak svým dílem přispěly k vytvoření duchovního a společenského prostředí, ve kterém nakonec byla možná ŠOA.

V roce 1938, v říšském kancléřství, Adolf Hitler podle očitého svědka jednoho večera pronesl: "V evangeliích Židé volali na Piláta, když odmítal Ježíše ukřižovat: 'Jeho krev ať padne na nás a na naše děti!' – Musím zřejmě toto prokletí splnit." 

Což se mu téměř podařilo.

Kardinál Cassidy (prezident papežské Komise pro náboženské vztahy s židovstvím) v r. 1998 v listě "Pamatujme - zamyšlení nad šoa" píše: „Nevíme, kolik křesťanů v zemích okupovaných či podrobených nacistické moci… bylo otřeseno zmizením svých židovských bližních, a přece nebyli natolik silní, aby zvedli své hlasy k protestu.“

Zmiňuje TEŠUVA (pokání) a takto, citujíce Jana Pavla II., vyzývá k TOHORA (nápravě):

„Riskovali bychom, že znovu necháme oběti umírat nejstrašnější smrtí, kdybychom horlivě neusilovali o spravedlnost, kdybychom se každý podle svých možností nezavázali k takovému jednání, aby zlo již nepřevládlo nad dobrem, jak se to stalo milionům dětí židovského národa… Lidstvo nesmí připustit, aby se to opakovalo.“

V Chebské farnosti za covidu v r. 2020 vznikl projekt TOHORA chebské farnosti spočívající v tom, že po celý rok každý pátek v podvečer několik farníků spolu s příchozími uklízelo Uličku zavražděných (místo zmíněného pogromu) a snažili jsme se iniciovat její opravu (více na farnostcheb.cz/tohora).

Chtěli jsme tak vytvořit a poskytnout prostor:

  • pro tichou vzpomínku na oběti ŠOA;
  • pro uvědomění si spoluzodpovědnosti našich křesťanských předků za ŠOA;
  • pro hledání naděje, že se z hrůz ŠOA můžeme poučit;
  • pro hledání odvahy ke změně toho, co změnit můžeme, aby ŠOA už nikdy možná nebyla.

Symbolika kněžské červené štoly s Ajin – Dálet (svědek, svědectví) – kryptografická zkratka pro ŠemA israel adonaj elohenu adonej echaD (Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný) Dt 6,4 (v hebrejských biblích je zde A a D psáno většími písmeny; AD (čti: ed) znamená „svědek“, přeneseně na neosobní rovině lze překládat také jako „svědectví“; srov. Gn 31,48.52; Dt 31,19.26; Joz 22,27-28; 24,27)

Dovolte mi zakončit trochu přizpůsobenými slovy prosby za odpuštění, která zazněla na začátku:

Vyznáváme, že Kainovo znamení je na našem čele… Odpusťte, že jsme Krista podruhé ukřižovali
ve vašem těle; odpusťte, že jsme se my, křesťané, spolu s vámi báli zpívat „ŠemA Izrael adonaj elohenu, adonaj echaD“. Odpusťte, že jsme se spolu s vámi neodvážili vstoupit do onoho AD, do svědectví, které se pro tolik z vás stalo mučednictvím.

Petr Hruška
Stará synagoga v Plzni
26. ledna 2025

Čerpáno z těchto zdrojů: