Photo by Cathal Mac an Bheatha on Unsplash

Tři barvy lásky

Po předchozích dvou ochutnávkách z knihy Christiana A. Schwarze Tři barvy lásky z cyklu Přirozeného růstu církve (viz Hlad po lásce a Erós a agapé) dnešní článek prozradí něco o samotné tříbarevné symbolice - předává to nejpodstatnější, co v knize tuto symboliku vysvětluje. 

Tři tváře lásky – světla

Jestliže v semináři Tři barvy Tvých darů byla tříbarevná symbolika použita pro vyjádření tří rozměrů našeho i Božího jednání (červená – aktivní či činná stránka vyjádřená zvláště v Ježíšově obětavé službě, zelená – reflexivní či rozumová stránka vyjádřená zvláště v Boží stvořitelské přirozenosti, modrá – emotivní či vztahová stránka vyjádřená zvláště ve spontaneitě Ducha svatého), v semináři Tři barvy lásky se tato symbolika používá takto:

Tři barvy lásky - tříbarevná symbolika

Podívejte se na výše uvedený obrázek. To, oč jde u křesťanského pojetí lásky, lze vyjádřit dvěma různými způsoby. Můžeme použít pouze jedno slovo, totiž slovo „láska“ (umístěné v centru grafiky, kde jsme stejně tak dobře mohli umístit slovo „Bůh“); nebo můžeme použít tři slova, totiž „spravedlnost“ (zelená), „pravda“ (červená) a „milost“ (modrá), přičemž každé z těchto slov označuje jiný způsob vyjádření lásky. Tyto tři pojmy samozřejmě od sebe nelze oddělovat nijak ostře. Čím více budeme v sobě zrcadlit Boží lásky, tím více budou i významy těchto pojmů pro nás splývat.

Autor se pak zabývá problematikou biblických překladů, kde se tyto centrální biblické termíny trochu ztrácí. Nakonec dochází k tomuto závěru:

V některých jazycích není snadné pouhým jedním slovem přesně vyjádřit celé významové pole původních hebrejských slov. Podívejme se na jednotlivé výrazy (které jsou v hebrejské bibli podkladem pro to, co zde označujeme jako „pravda“, „spravedlnost“ a „milost“):

  • pravda: Hebrejský výraz pro pravdu (emuná), je někdy překládán slovem „pravda“, jindy pak slovem „věrnost“ či „spolehlivost“. Lze říci, že biblicky chápaná pravda je výrazem Boží spolehlivé lásky. Odhaluje skutečnost, jak ji vidí Bůh („Boží hodnověrná láska v akci“). V tomto smyslu hebrejský výraz pro pravdu zahrnuje spolehlivost či hodnověrnost a nelze jej redukovat na pouhou upřímnost. Modelem pro tento důraz může být např. dnešní papež, zvláště v jeho období předsedy kongregace pro nauku víry. V bibli důraz na lásku uplatňovanou skrze pravdu najdeme např. v Janových spisech (Jan 8,32; 1 Jan 1,6; 2 Jan 1 - 6; 3 Jan 4).
  • spravedlnost: Hebrejský výraz pro spravedlnost (sedaká), je v českých biblických překladech téměř výlučně převáděn slovem „spravedlnost“, avšak lze jej také překládat jako „přímost“, „správnost“ či „vhodnost“. Lze říci, že biblicky chápaná spravedlnost je výrazem Boží soucítící lásky. Vždy se zastává lidí zbavených privilegií a jakkoli trpících („Boží soucítící láska v akci“). V tomto smyslu se hebrejský výraz pro spravedlnost nevztahuje v první řadě na nějakou „objektivní férovost“, kterou např. očekáváme od soudce. Tento výraz spíše zahrnuje účinnou spoluúčast či soucit s druhými, daleko přesahující zákonnou spravedlnost. Modelem pro tento důraz může být např. Martin Luther King, baptistický kazatel zavražděný kvůli svému boji za rovnoprávnost afroameričanů. V bibli důraz na lásku v podobě vášnivého boje za spravedlnost pro chudé a utlačované najdeme např. Izaiáše (srov. Iz 58,5-8) nebo v Jakubově listu (srov. Jak 2,1-6).
  • milost: Hebrejský výraz pro milost (chesed), je v českých biblických překladech nejčastěji překládán výrazem „milosrdenství“. Lze říci, že biblicky chápaná milost je výrazem Boží přijímající lásky. Projevuje se postojem, který vyzařuje vřelost, přijetí a radost („Boží přijímající láska v akci“). V tomto smyslu hebrejský výraz pro milost popisuje vztah, který je určován bezpodmínečným přijetím a znamená mnohem více než odpuštění; zahrnuje sebedarování. Modelem pro tento důraz může být např. Matka Tereza s její konkrétní, všeobjímající službou milosrdenství. V bibli důraz na lásku prožívanou jako milost či milosrdenství najdeme např. u mnohých proroků (Iz 66,12-14; Oz 11,1-4; Sof 3,14-20) či v pavlovských spisech (Ef 2,4-10).

Tři tváře hříchu – tmy

Podívejte se znovu na obrázek z počátku tohoto článku. Lidé, kteří chtějí žít ve světle, nesmějí od sebe oddělovat ony tři dimenze spravedlnostpravdu a milost. Avšak právě to se znovu a znovu děje: zdůrazňujeme jeden nebo i dva způsoby projevu Boží lásky a ty ostatní potlačujeme či nevnímáme. Takováto nerovnováha pak může vzniknout všemi třemi směry. Podívejme se na ony tři manifestace temnoty vně černého kruhu trochu blíže:

  • klam: První z těchto manifestací je klam. To je důsledkem situace, kdy sice zdůrazňujeme spravedlnost a milost, ale otázkám pravdy se vyhýbáme. Mohli bychom zde stejně tak dobře použít slovo „lež“; protože však jsou lidé častěji oběťmi těchto lží, než jejich strůjci, přijde mi, že termín „klam“ je zde přiměřenější.
  • nemilosrdnost: Druhá manifestace temnoty je nemilosrdnost. Toto nebezpečí lze pozorovat u skupin, které spravedlnost a pravdu staví na nejvyšší příčky důležitosti hodnot, ale zároveň nikdy nedocenily význam milosti či milosrdenství. Protože se jim pak také samozřejmě nedaří jejich biblicky odůvodněné nároky bránit či zastávat v duchu proniknutém milosrdenstvím, vypadá jejich boj často jako velmi zatvrzelý, netolerantní a fanatický.
  • nespravedlnost: Třetí manifestací tmy je nespravedlnost. Toto nebezpečí je typické pro skupiny, které zdůrazňují pravdu a milost, avšak spravedlnost je něco mimo jejich schopnost vnímání. Je zde příznačné, jak často se lidé ve jménu pravdy a milosti brání připojit k hnutím či aktivitám, které bojují za sociální spravedlnost.

Když si všechny tyto skupiny prohlédneme podrobněji, můžeme potvrdit, že každá z nich se bezpochyby nasazuje za některou z centrálních biblických hodnot. Avšak tím, že nezvládají udržet všechny tři zmíněné dimenze ve vzájemném vztahu, jejich aktivity postrádají lásku. Ano, člověk může být aktivistou bojujícím za spravedlnost, obhájcem nejpravější pravdy, nebo nejmilosrdnějším člověkem na této planetě – a přeci může minout centrum biblické víry: lásku.

Vnímáš Boží lásku či žiješ k bližním jen jednobarevně či dvoubarevně? Pak bude možná na místě zkusit v modlitbě, reflexi a praktickém životě objevit právě tu tvář lásky, kde máš svoji „slepou skvrnu“.

Petr Hruška
podle Christiana A. Schwarze

Více informací o konceptu přirozeného růstu církve: